Century Creation (International) Co., Ltd.

Faktor Utama Yang Mempengaruhi Vulkanisasi Getah

21-04-2020

  Getah yang tidak tervulkan tidak menghasilkan hubungan silang antara molekul, yang tidak mempunyai sifat fizikal dan mekanikal yang baik dan tidak mempunyai nilai praktikal. Ejen pemvulkanan getah boleh memautkan molekul getah silang melalui rawatan haba atau kaedah lain, dan menjadikannya membentuk struktur rangkaian tiga dimensi, yang sangat meningkatkan sifatnya, terutamanya rangkaian sifat fizikal dan mekanikal seperti tegangan tegangan, getah elastik, kekerasan , kekuatan tegangan, dll.

  Molekul getah mengalami reaksi kimia di bawah tindakan agen pemanas dan silang silang sulfur, dan pautan silang ke dalam struktur rangkaian tiga dimensi, yang disebut pemvulkanan getah. Vulkanisasi adalah proses terakhir pemprosesan getah, yang dapat memperoleh reka bentuk stereotaip dan mempunyai nilai praktikal untuk produk getah.

  Faktor Utama yang Mempengaruhi Vulkanisasi Getah:

  Jumlah Penggunaan Sulfur.

  Semakin tinggi jumlah penggunaan, semakin cepat kelajuan penyembuhan dan semakin tinggi tahap pengawetan. Sulfur mempunyai kelarutan yang terhad dalam getah. Belerang yang berlebihan akan mengendap di permukaan getah, yang biasanya dikenal sebagai Sulphur Spray. Untuk mengurangkan fenomena tersebut, suhu tetap diperlukan serendah mungkin, atau paling tidak menyimpannya di titik lebur dan lingkungan sulfur. Mengikut keperluan penggunaan produk getah, jumlah sulfur dalam getah lembut umumnya tidak lebih dari 3%, iaitu pada getah separa keras umumnya sekitar 20%, dan dalam getah keras boleh mencapai setinggi lebih dari 40%.

  Suhu pemvulkanan.

  Dalam keadaan suhu tinggi 10 ℃, masa penyembuhan dapat dipendekkan separuh. Oleh kerana getah adalah konduktor yang buruk, proses pemvulkanan produk berbeza dengan perbezaan suhu setiap bahagian. Untuk memastikan tahap pemvulkanan yang lebih seragam, produk getah tebal menggunakan sulfida dan suhu rendah yang meningkat secara umum untuk jangka masa yang panjang.

  Masa pemvulkanan.

  Ini adalah bahagian penting dalam proses pemvulkanan. Masa yang terlalu singkat akan menjadikan pengawetan rendah (juga dikenali sebagai kekurangan sulfur), tetapi masa yang terlalu lama akan menjadikan tahap pengawetan yang tinggi (biasanya dikenali sebagai sulfur). Oleh itu, hanya tahap pemvulkanan yang sesuai (biasanya dikenali sebagai pemvulkanan positif) yang dapat memastikan prestasi komprehensif terbaik.


Dapatkan harga terkini? Kami akan bertindak balas secepat mungkin (dalam masa 12 jam)

Dasar privasi